Noutati legislative

Cele mai frecvente operatii efectuate pe casele de marcat Datecs (declaratie casa de marcat, defiscalizare casa de marcat, raportare casa de marcat etc.)

Casa de marcat, dupa cum spune legea in vigoare, este obligatorie pentru toti operatorii economici, care la randul lor sunt obligati sa emita bonuri fiscale si sa le predea clientilor. Acest dispozitiv electronic, care se ocupa in principal de calcularea tranzactiilor, poate realiza o gama larga de functii suplimentare, de exemplu: inregistrarea vanzarilor efectuatecu diverse moduri de plata, de la numerar si card pana la vouchere si nu numai, oferirea de rapoarte privind produsele vandute intr-o zi fiscala si totalul incasarilor sau inlocuirea unei facturi prin emiterea unui bon fiscal cu CUI client.

Insa cele mai dese operatii care se efectueaza cu ajutorul caselor de marcat Datecs sunt urmatoarele:

Anularea unui bon fiscal la casa de marcat

Inregistrarea unor bonuri fiscale eronate nu este o greseala intalnita ocazional, majoritatea contribuabililor fiind pusi macar o data in aceasta situatie. Aceasta situatie poate fi solutionata cu respectarea prevederilor Normelor metodologice date in aplicarea O.U.G. nr. 28/1999, aprobate prin H.G. nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare.

Astfel, conform art. 33 pct. b) lit. c) din Norme aparatele de marcat electronice fiscale, trebuie sa asigure posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal. De asemenea, potrivit art. 34 lit. c) si f) din aceleasi Norme, printre functiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale se numara si emiterea de bonuri fiscale cu valori totale negative ori corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal. Ca atare, pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal se va proceda conform art. 36 din Norme prin completarea unui proces verbal de anulare bon fiscal eronat.

Descarca de aici un model editabil al procesului verbal de anulare a bonului fiscal.

!!! ATENTIE !!!

Pastrati bonul fiscal gresit!

Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai in documentele contabile si NU din casa de marcat. Corectia nefiind evidentiata prin emiterea unui alt bon fiscal cu ajutorul casei de marcat, nu se evidentiaza nici in declaratia A4200 continand colectia de fisiere XML.

Defiscalizare Casa de Marcat (predare memorie fiscala)

Casele de marcat vechi, schimbate conform legislatiei si cele noi la care se renunta voluntar, datorita inchiderii punctului de lucru sau a activitatii societatii, trebuie supuse defiscalizarii.

Defiscalizarea (predarea memoriei fiscale) pentru casa de marcat este obligatorie si trebuie sa tineti cont de faptul ca, figurati in evidentele ANAF cu un Numar Unic de Identificare activ (seria fiscala a casei de marcat).

Procesul de defiscalizare casa de marcat implica doua etape prin care trebuie sa treci:

– Predarea memoriei fiscale si intocmirea unui proces verbal care se ia in evidenta de catre ANAF; – Anularea numarului de ordine alocat de catre Directia Finantelor Publice.

Predarea memoriei fiscale pentru casa de marcat

Aceasta nu poate fi realizata decat de catre o unitate service avizata de ANAF. Astfel, trebuie intocmit un dosar pentru defiscalizare si procesul verbal care se ia in evidenta.

Dosarul pentru defiscalizare pentru o casa de marcat trebuie sa contina urmatoarele documente: – Cartea de Interventii; – Registrul special al casei de marcat; – Certificat de inmatriculare societate comerciala (copie); – Certificat fiscal (CIF – copie); – Cerere ANAF – document tip; – Declaratie de instalare – copie si original; – NUI (numar ordine ANAF) – copie si original; – Hotarare AGA inchidere punct lucru sau activitate (daca este cazul); – Act identitate reprezentant societate; – Delegatie a persoanei care preia memoria fiscala.

Nota! Casa de marcat trebuie sa fie functionala si dotata cu rola de hartie si cablu de alimentare.

Pe baza inregistrarii la ANAF a dosarului pentru defiscalizare, puteti intocmi procesul verbal de casare si scoaterea acesteia din gestiune. Casele de marcat vechi nu pot fi valorificate, dar pot fi predate unitatilor colectoare, in vederea tranformarii lor spre reciclare, fiind considerate DEEE (deseuri echipamente electronice si electrotehnice).

Raportare ANAF casa de marcat (export de date)

Noile case de marcat sunt dotate cu Jurnal Electronic pe suport digital.

Practic toate datele despre vanzare sunt stocate pe un card MicroSD la care nu exista acces direct. Aceste date trebuiesc extrase din aparatul fiscal pe un stick de catre utilizatorul casei de marcat si apoi declarate la ANAF printr-un formular PDF inteligent. Acest formular se completeaza si se trimite on-line de catre o persoana cu semnatura digitala, imputernicita de societatea utilizatoare a casei de marcat sa depuna declaratii in numele acesteia. De obicei de aceasta procedura se ocupa contabilul firmei.

Descarcarea memoriei casei de marcat, adica exportul de date pe un stick se face usor din meniul aparatului Datecs, dupa urmatoarea formula:

9 0026 TOTAL TOTAL (introduceti un dispozitiv) TOTAL (selectati luna) TOTAL

De asemenea, puteti viziona un filmulet tutorial cu exportul de date accesand link-ul: https://youtu.be/fIhGAmnhLGs

Declaratie pe zero privind casa de marcat neutilizata (formularul F4109)

Declaratie pe zero privind casa de marcat neutilizata (formularul F4109) Pe site-ul ANAF, la sectiunea Declaratii a fost publicata declaratia privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate, conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobata prin OPANAF 627/2018, mai exact formularul F4109

Declaratia este valabila incepand cu luna august 2018 si se adreseaza utilizatorilor de case de marcat care NU au utilizat deloc aparatul fiscal, in nici o zi din luna calendaristica pe care o raporteaza. Acest formular PDF intelligent se depune on-line de catre o persoana cu semnatura digitala, imputernicita de societatea utilizatoare a casei de marcat sa depuna declaratii in numele acesteia. De obicei de aceasta procedura se ocupa contabilul firmei. Puteti descarca formularul F4109 accesand link-ul de mai jos: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4109.html.

In OPANAF 627.2018, din 8 martie 2018, in Anexa, la Procedura, se arata:

ART. 3

(1) In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate, prin exceptie de la prevederile art. 1 si 2, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea „Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate”, al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

(2) Prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele prevazute la art. 1.

(3) Anexa este disponibila in format editabil pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. (4) „Declaratia privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate” se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitia utilizatorilor pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(5) Declaratia prevazuta la alin. (1) se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale nu au fost utilizate.

 

Raport detaliat pe produse vandute (procesul de raportare la casa de marcat)

Datorita introducerii jurnalului electronic, noile case de marcat nu emit la finalul zilei Raportul Z detaliat pe hartie, ci o varianta scurta. Datele despre vanzarea zilnica se stocheaza in cardul MicroSD destinat jurnalului electronic, de unde se exporta lunar pe stick. Pentru a putea sa va folositi totusi de informatiile despre produsele vandute in ziua respectiva pe casa de marcat, puteti efectua inainte de raportul Z, un raport informativ X pe produse vandute. Dupa emiterea raportului Z si inchiderea zilei fiscale, toate informatiile despre vanzare nu mai sunt accesibile.

Pentru a efectua un Raport informativ X pe produse vandute la casa de marcat Reveniti in MENIU cu tasta “ON” apoi tastati:

2 0026 TOTAL 7 TOTAL TOTAL TOTAL